Kenzo , Traveling in the land of senses

عچیب دلم می خواد بتونم لذتی که چرخیدن توی وب سایت و دیدن کمپین های تبلیغاتی و دیزاین های بی نظیری که این برند به من میده رو تشریح کنم یا انتقال بدم! حتمن این کار به خوبی شدنی نیست، انتخاب موزیک و صدایی که هر فصل انتخاب میشه و خیلی دقیقتر، حسی که نه فقط به تصویر کشیده می شه بلکه به کمک صدا تقویت می شه ، با عکاسی های هولناک آدرس داده میشه و با دیزاین بازسازی میشه و با انتخاب مدل ها کاراکتر سازی. اینکه هر برند برای تبلیغ محصولاتش ، توی پریودهای مخصوص به خودش چه استراتژی هایی رو اتخاذ می کنه اصلن مورد نظر نیست و نه در تخصص من ، ولی چرا و چگونگی انتخاب کاراکتر و حسی که می خواد عرضه کنه ، لا اقل در دایره علایق من می گنجه. چیزی که به طرز مخوفی این برندها رو از دیگران جدا می کنه ، نه انتخاب فضا و حس برای تبلیغ ، که گرداوری و خلق مجموعه ای از احساس های کمیاب و لذیذه که در ابتدای یک پروسه طراحی خلق میشه و تازه همه طراحی ها و انتخاب ها از اون شروع میشه و به کمپین تبلیغاتی ختم میشه

یک جور دیگه ای هم میشه گفت! فرق برندهایی که بنوعی لایف استایل دیزاین می کنن در مقایسه با اونهایی که پروداکت اورینتد هستن اینه که تبلیغات ، چیزی برای تبلیغ محصول به حساب نمیاد ، بلکه کمپین تبلیغاتی اونها یکی از سری محصولاتی به حساب میاد که جایی ویژه رو کنار محصول قابل فروش مال خودش میکنه! این یک تعریف خیلی نوین از تبلیغاته که البته بیشتر برای برندهای لایف استایل اورینتد کاربرد داره نه هر محصول از هر برندی و ضمنن در کنار این دسته بندی جدید از محصولات کاربرد داره : محصولاتی که به فروش می رسن و محصولاتی که عرضه می شن _ (ساپرتینگ پروداکتز)م

حالا اینا رو ولش. اصل مطلب که اشک رو در چشمان من حلقه ور میکنه اینه! برای اینکه یه جایی مثل کنزو، طراحی رو برای یک سیزن شروع بکنه، باید احساسی رو که می خواد قلقلک بده پیدا کنه و برای اینکار لازمه که اون حس رو واقعن پیدا کنه ! برای اینکار کمپانی های مختلف متودهای مختلفی دارن که ما توی ایران اسم چندش آور و کوته بینانه » روش های خلاقیت «رو براش گذاشتیم ! بعضی ها از انتخاب لوکیشن شروع میکنن ، بعضی دیگه کاراکترهای فانتزی می سازن و اونو توی یک محیط بسط میدن! مثلن کاراکتر یک شاهزاده فانتزی ژاپنی برای کنزو، یا یک کاراکتر تخیلی قرن 22 برای دیزل، روشای دیگه نقطه شروع رو با نگاه فلسفی به آینده انتخاب میکنن مثل تاکید بر فردیت انسانی و تغییر رکن اولیه جامعه از خانواده به فرد و دیدن مادر و فرزند به تنهایی و بعد ایده پردازی محیط در اون شرایط و پله پله رسیدن به جزئیات و محصول ها، بعضی ها با ترکیب حس هایی که در واقعیت هیچوقت با هم ترکیب نمی شن و خلاصه چندین و چند روش که حتا اسم بعضی از این روش ها به اسم برندی که اونو اولین بار استفاده کرده نامگذاری شدن

یکی از این روش ها که برای مثال می تونه جذاب باشه، روشیه که یک برند اسپانسر استودیوهای عکاسی میشه و با پرداخت همه هزینه های سفر و برگذاری نمایشگاه و دستمزدها و نوشابه و بستنی بین راه! عکاس یا عکاس های اون استودیوها رو به سفرهای عجیب ، به جاهای عجیب می فرسته! بعد از تموم شدن پروسه عکاسی ها که اصلن کوتاه نیستند ، نمایشگاه های بزرگی رو در نمایشگاه های به شدت معتبر برگذار میکنه و از آدمهایی که صاحب نظر هستن دعوت میکنه تا لوکیشن و عکس انتخاب کنن و در نهایت این تازه نقطه شروعی میشه برای ساختن اون سنس با شروع از لوکیشن. عکس بالا از کمپین قدیمی کنزو انتخاب شده که اصولن همه دیزاین های اون فصل بدون تاکید روی لوکیشن بی معنی به نظر میان (البته توی همون کمپین کتراکتر سازی فوق العاده بی نظیری هم شده که رویال و فانتزیه)

روش دیگه ای هست که طی اون به گروه های تحقیقاتی جامعه شناسی سفارش داده میشه که کاراکتر شخصیتی در قالب گروه یا فرد پیدا کنن و بعد این کاراکترها اتود و دولپ میشن و توی بعضی متودها برای هر فصل یک شغل انتخاب میشه و به هر حال یک کاراکتر هم میتونه نقطه مرکزی دیزاین و سنس قرار بگیره. کنزو ، بهار پارسال یا سال پیشش شکوفه های ژاپنی ، باد ملایم و باران های کوتاه بهاری رو انتخاب کرده بود و الی آخر

داستان در نهایت اینه که با گشتن توی برندها و لایف استایل هایی که توسط کمپانیها طراحی میشن واقعن میشه به تجربه های جدید دست پیدا کرد. میشه واقعن فهمید که مدتهاست محصول، به معنای صرف آبجکت به فروش نمی رسه و در حقیقت ارزش مادی و معنوی یک محصول رو تجربه ای مشخص میکنه که به واسطه اون محصول عرضه میشه. محصولات این روزها صرفن اشیائی هستند که حامل تجربه های متنوع هستن. هر چه تجربه دست نیافتنی تر، قیمت و ارزش مجصول بالاتر.

مبحثی که این روزها راجع به » اقتصاد مبتنی بر تجربه»جریان داره توسط آقایان نظریه پردازی مثل رلف جنسن به جریانی به اسم » جامعه مبتنی بر رویا» بسط داده شده و اعتقاد بر اینه که دوره ای که اطلاعات حرف اول رو می زنه و جامعه اطلاعاتگرا داره در اون زندگی میکنه به عصری منجر میشه که رویا و فانتزی رو دارای ارزش و اعتبار میکنه. نظریه اقتصاد صنعتی معتقده که بازار بر پایه کمپانی هایی شکل خواهد گرفت که بتونن داستان، رویا وفانتزی رو در قالب محصولاتشون بفروشن. میشه حس کرد که نم نمک داریم وارد این عصر میشیم.

جذابه…و کاش از نزدیک بشه این جامعه رو دید و رویاها رو زندگی کرد. رویاهاتون رو فراموش نکنید. شاید بشه یک روز توی یک دکه ، کنار یک خیابون، رویاهاتون رو به آدمایی که زندگیشون خالی از فانتزیه بفروشید

این هم لینک به کنزو

www.kenzo.com

Advertisements

7 Responses to Kenzo , Traveling in the land of senses

  1. samad says:

    شهاب جان شما چرا؟
    شما که به تجربه های بدیع فردی، در حاشیه شهرهای بی هویت امروزه خنده رو بر فرار ترجیح می دی
    شما که در هر لحظه از اون به اصطلاح «دیزان» برای سال های دوهزار و ده تا هر سال دیگه ای گیرم 150 سال هم عمر کردیم.. آخرش چی؟
    وقتی نصف بیشتر مردم دنیا نون خالی با کباب خالی رو به هر کوفت دیگه ای به جز کنار اومدن با ذات امپریالیست منشعب می شن… وقتی گروه های سرمایه دار داخلی و خارجی با ارائه نمادین بشر به عنوان یک کالا مراقبت می کنن
    خودتون کلاه من رو قاضی کنید، خودتون قضاوت من رو بکنید، درس خوندن و شرکت در انتخاباتی که چه احمدی نژاد چه خاتمی رو از سر و ته به کرباس هم وصل می کنه فایده داره؟
    اگر جوابتون مثبته، به من هم بگین که از افسردگی درآم، اگر نه که شما رو به خیر و خوشی و ما رو به سلامتی و عدل و داد و قیامت.

    باقی بقایت جانم فدایت

    20 سال پیش مخملباف
    2 سال پیش مسعود ده نمکی

    یا هر ایرانی دیگه در هر زمان دیگه ای

  2. Arshia says:

    برادر محترم شما داريد خواسته يا نا خواسته آب به آسياب دشمن ميريزيد
    ولي لا مذهبا عجب آسيابايي دارن!!بريز آقا بريز

  3. Arshia says:

    برادر محترم شما داريد خواسته يا نا خواسته آب به آسياب دشمن ميريزيد
    ولي لا مذهبا عجب آسيابايي دارن!!بريز آقا بريز

  4. PargoL says:

    چی بگم آخه ؟

    چی می تونم بگم آخه ؟

  5. golrokh nafisi says:

    asre fantasy ….
    ma darim toosh zendegi mikonim..
    va doroste ke ye khorde az door hame chio lams mikonim.. ama vaghean lams mikonim.. (hadeaghal dar fazaye interneti)
    be nazaram adamha hess hashoono mesle maghzeshoon daran parvaresh midan… va rooz be rooz hessahey jadidi kashf mishe .. va fantasy mahs, sarnaveshte dar entezare.. ino man bavar daram..

  6. alijamsh says:

    dase shoma dard nakone … estefadeh kardim agha

  7. m reza says:

    اولا که واوو ، یعنی ترکیب کسب و کار با شور زندگی و شوق رویا ، چه محشریه
    دوما که واوو ، یعنی وقتی بقیه دارن چه مرزهایی از زندگی رو خرق می کنند ما سرم تو چه گه ایه و دارم کسشرای چه موجوداتی رو می خونم
    سوما که واوو ، یعنی ایران 1386 بیرون ملل متحده 2007
    چهارما که می بینم به زودی بر و بچس نانو و هسته ای ، یکم فارغ بشن ، بر روی قله های برند دنیا را هم آبیاری خواهند نمود

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: