پاز

بازیکن با دوبنده قرمز و بازیکن با دوبنده آبی، دستا دور گردن و سرشاخ و این حرفا. کشتی گیر چقر اولی، فن سر زیر قیچک را می زند. بازیکن دوم ، لنگ در هوا، در آسمان تشک می چرخد ولی پیش از اینکه سقوط کند و به پل برود، بازیکنی که داشت فن را می زد پایش به پای دیگرش می گیرد و هر دو با هم سقوط می کنند و به خاک می روند! جمعیتی که بوق می زنند و ایران-ایران می گویند، هاج و واج ایستاده اند. داور باید یکی را برنده اعلام کند. داور به هیئت داوران نگاه می کند و می رود زانو می زند و پچ پچ می کنند و تصویرها را بازبینی می کنند و برمی گردد. می ایستد وسط دایره و رو به جماعت می گوید: چه عرض کنم؟ بنده یِ داور ، خودم را برنده اعلام می کنم چون تنها کسی هستم که روی تشک بودم و ضربه فنی نشدم

.

صبح از خواب پاشدم. رفتم بیرون که برم بانک. حواسم به خودم و تلاش روحی واسه اینکه تحمل معطل شدن و توی نوبت وایسادن رو پیداکنم. پیچیدم برم توی سوپر مارکت که دیدم بستس. سرمو انداختم و خیابونو رفتم پایین. سوالی هم پیش نیومد که چرا سوپر تعطیله. رسیده بودم به سر خیابون که دیدم قصابه دستاشو زده به کمرش و افق رو نگاه می کنه. بقیه مغازه ها هم بسته. خیابونو نگاه کردم خلوت. جمعه رفته بودم بانک؟ خنگِ خاک بر سر! جمعه پامیشی بری بانک؟ سرمو می خارونم و برمی گردم. بعد از چندتا قدم وایسادم. بابا امروز جمعه نیس. دیروز سه شنبه بود رفته بودم سر قرار با گارفرما. امروز چارشنبس که. دوباره دور می زنم. پس چرا همه جا تعطیله؟ تعطیل رسمیه؟ کسی مرده؟ میرم سمت قصابه. سلام! نگام می کنه. میگم: اینا هنوز باز نکردن؟ نگام می کنه: ما هم اشتبا کردیم باز کردیم … اومدیم سر کدوم کار؟ برمیگردم. منم خیره به افق

.

ای مردم ۱ بدانید و آگاه باشید که ضریب هوش جمعی شما از ضریب هوشی باهوش ترین های شما بالاتر است ۲ پس به سوی هم بشتابید ۳ و اگر نشتابیدید هم دست کم بدانید ۴ و آگاه باشید که یک جمعیت به هر حال تصمیم می گیرد ۵ و نظر ها به جهتی حرکت خواهند کرد ۶ ای کسانی که حتی ایمان نیاورده اید ۷ خود را آماده نگه دارید که درهم تنیده بودن همانا آمادگی است ۸ و از حال یکدیگر خبر داشته باشید ۹ که تماس از اخلاقی است که جاندار و بی جان را از وجود دیگری آگاه می سازد ۱۰ و آنگاه که زمین از حرکت باز بایستد ۱۱ و افق یکجا بماند ۱۲ و همه بپرسند از یکدیگر که چه شده ۱۳ همانا آن روز، روز تصمیم بزرگ است ۱۴ و انبوه انسان ها تصمیم خواهند گرفت ۱۵ در زمانی کوتاه ۱۶ و تصمیمی از سر هوش ۱۷ و این همان است که انتظار می رود ۱۸

.

من یه حلزونم . کوچیک. لای نقطه ها زندگی می کنم. نقطه ها میان و میرن . من از بین نقطه ها راه خودمو پیدا می کنم. نقطه های امن و ناامن. من از نقطه آمده ام و به نقطه بازخواهم گشت

.

بازی فوتبال مابین ایران و کره شمالی با حساب چند بر چند به پایان خواهد رسید؟ آیا داشتن کلاهک هسته ای به پیروزی یکی از این دو تیم کمک خواهد کرد؟ آیا این بازی دارای بار سیاسی است؟

کارشناس فوتبال- بله. این بازی مهم است چون فوتبال مهم است و مردم بچه ها را دوست دارند و می خواهند برنده شوند و خوشحالی کنند چون چند وقت است خوشحالی نکرده اند. فوتبال مهم است چون خیلی ها فوتبالی فکر می کنند. درست یا غلطش مهم نیست. من فوتبال را دوست دارم. دلم برد می خواهد، برد برای سلامتی انسان لازم است. حتی در تخته یا ورق. آدم هر از چندی باید ببرد. آدم بدها خیلی هاشان یا خیلی از برد خوششان می آید که به هر قیمتی حاضرند ببرند یا آنقدر در درون بازنده اند که از شدت عقده ای بودن و ناراحتی کارهای عجیب می کنند. مثلن آن ها که برد را به قیمت کشتن مردم می خواهند یا آن ها که باخت را به هر قیمتی نمی خواهند، حتی به قیمت کشتن مردم. با اینطور آدم ها چه می شود کرد؟ می شود کارهای زیادی کرد. مثل اینکه داغ پیروزی را به دلشان گذاشت

.

فکر ها را باید گذاشت دم در. هر شب ساعت ۹. شاید یک نیازمندی بیاید و ببردش. اگر به درد کسی نخورد هم می رود به خورد خودش. فراموش می شود، در عین حال که یک جایی هست. یا شاید وقتی که آدم مرده است، کسی بخواهد تحقیق کند که در بین سال های فلان و فلان چقدر کند ذهن در فلانجا وجود داشته، یک کمک علمی می شود به دنیای تحقیق و علم و دانش

.

 

2 Responses to پاز

  1. با درود بر جناب شمس الشازان، اسلافا الصافان
    غرض تنها سپاس بیکران از لینکیدن این حقیر پشمینه پوش بود بر جریده مجرداتتان!…

  2. شا زه says:

    درود و صد درود بر قامت شیخ ما

پاسخی بگذارید

