داستان درخت

داستانت را بگو تا داستانم را بگویم. گوشه ای از داستانم را بگیر و ببر به دورترین جایی که می شناسی و خاکش کن زیر درختی در کنجی کنار شاخه ای که تنش را به زمین کوبیده و سر به زیر خاک برده تا تنه ای که به درازای سال های زندگی زیسته را، برای سال هایی به درازای زندگی های دیگر، زنده نگه دارد. این را تو بگیر و ببر که من درمانده ام از بیان داستانی که آن گوشه، میان پنج سلول کوچک گیر افتاده اند. ناتوانی من از بیان آنچه که دیدم روزی یا شبی.  ناتوانی من در فهمیدن آنچه که دیده ام. ناتوانی من در بیاد آوردن فریادهای بلندی که زندگی در گوشم نواخته و من گیج و گنگ ونفهمیده از کنارش گذشته ام. هیچ چیز برای من سخت تر از فروخوردن واقعیت نیست. اینکه از میلیون ها فریاد، یکی را شنیده و راهی برای ماندگار کردنش در زندگی نیافته باشم. واقعیتی که جایی در من به زندان می افتد و من ناتوان از آزادیش هستم

.

نشستم زیر درخت پیر. تنه اش پیچیده بود و تاب خورده بود و ترک داشت و خط داشت و زندگی کرده بود. به هر زمستان که رسیده بود پیر شده بود و به هر بهار جوان و همه اینها خفته در داستان تنومندیش بود. نشستم زیر درختی که پرنده ها رویش خانه کرده بودند و مثال نگه بانانش حفاظتش می کردند. نشستم زیر درختی که پرتو آب روی تنش می رقصید و صدای حرف زدن طوطی هایش شنیدنی بود و تکان می خورد. نشستم زیر درخت، همان دم که پرنده کوچکی آمد پایش نشست و رو به تنه درخت چهچهی زد و زمانی پای درخت گذراند و رفت. پرنده کوچک که آمده بود سلام کند و برود. بهار شده بود و او آمده بود سلام کند. و من نشسته بودم و اینها را می دیدم و با خودم گفتم که بر من مباد که داستان درخت را جایی ننویسم. بر ما مباد که آمده و بی آنکه زندگی را فریاد زده باشیم، برویم

One Response to داستان درخت

  1. parisa says:

    گاهی خواندن یک متن خوب شیرین ترین اتفاق بی حوصلی گی ها و دلتنگی های شبانه است

پاسخی بگذارید

